با پخش سریال مختارنامه به تولید بازی رایانهای مطمئن شدم / سفیر عشق ترکیب دقیقی از داستان و تاریخ است
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۹۴۹۵۳
پیوند عمیق تاریخ اسلام و ایران با یکدیگر و درام بی نقص و تاثیر گذار موجود در تاریخ اسلام همواره جذاب و تاثیر گذار بوده و این مهم اطمینان به تولید یک مجموعه جذاب از تاریخ اسلام از منظر تیمی ایرانی را در ما نهادینه کرد.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ سفیر عشق بازی رایانهای اکشنی بود که در هفتههای گذشته رونمایی و عرضه شد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چطور شد که به سراغ شخصیت حضرت مسلم (ع) برای ساخت بازی رفتید؟
مهندس جعفری جوزانی تهیه کننده بازی: از یک سو پیوند عمیق تاریخ اسلام و ایران با یکدیگر و درام بی نقص و تاثیر گذار موجود در تاریخ اسلام همواره جذاب و تاثیر گذار بوده و این مهم اطمینان به تولید یک مجموعه جذاب از تاریخ اسلام از منظر تیمی ایرانی را در ما نهادینه کرد. بدین ترتیب با ورود به داستان مسلم ابن عقیل (ع) و حضور کارکتر مهران ایرانی در این فضا روایت خود را آغاز و با این کارکتر رشد و نمو یافته در دامن سفیر عشق به موضوعات تاثیرگذار دیگر خواهیم پرداخت. از سوی دیگر خود شخصیت مسلم ابن عقیل (ع) و چرخشهای روایی درونی این روایت غم انگیز تاریخی همواره برای من از دوران کودکی جذاب بود و با بستن چشمان حال و هوای آن را تصویر میکردم. با پخش سریال مختار نامه و پرداخت بی نظیر جناب میرباقری به این داستان به تولید یک بازی رایانهای بر مبنای روایت حضور مسلم ابن عقیل (ع) در کوفه مطمئن شدم.
روایت صحیح از حوزه تاریخ اسلام حساسیتها و پیچیدگیهای خاصی دارد؛ با این وجود ساخت بازی رایانهای با این محوریت سخت نبود؟
مهندس جعفری جوزانی: بی تردید این یکی از سختترین بخشهای تولید بازی سفیر عشق بود. به همین دلیل در دو سال اول ضمن پیشبرد فرآیند پیش تولید، یک تیم تحقیقاتی حرفهای بر روی داستان و مستندات تاریخی آن کار کرده و در نهایت متون تدوین شده به رویت و تایید مراجع عالی رسیده تا ضمن خلق یک اثر بی نظیر در حوزه فنی بازیهای رایانهای ایرانی و حتی خاورمیانه، یک تجربه مستند و قابل اتکا نیز به مخاطب تقدیم شود.
چه تهمیداتی برای ارائه یک تصویر دقیق در خلال بازی رایانهای اندیشیده بودید؟
امیر رهبر: ترکیب دقیقی از تاریخ و داستان. بدین ترتیب که جهت حفظ انسجام اثر یک خط تاریخی در بازی سفیر عشق وجود دارد، اما برای همراه کردن مخاطب و رسیدن به اصل سرگرم کننده بودن که بی تردید وظیفه اصلی یک بازی رایانهای است روایتی جذاب از دید مهران ایرانی که کارکتر کاملا خیالی است، طراحی و در اثر پیاده سازی شد.
فکر میکنید بازی رایانهای با این محوریت چقدر در شناخت صحیح تاریخ اسلام و شخصیتهای مهم آن اثرگذار است؟
رهبر: یک اصل مهم همراه شدن مخاطب با اثر است. هر چقدر مخاطب با اثر همراه شود تاثیر گذاری آن نیز بیشتر خواهد بود. سفیر عشق تمام تلاش خود را بر ارائه لحظاتی سرگرم کننده، با کیفیتی در استاندارد بین المللی و چشم نواز کرده است تا مخاطب ضمن لذدت بردن از بازی، در لایههای دوم و سوم محتوا با مفهوم این اثر فاخر اسلامی نیز آشنا گردد و هم ذات پنداری صحیحی را به دست آورد.
با توجه به سیر تاریخی قسمت دوم این بازی به وقایع کربلا خواهد پرداخت؟ کربلا را از چه زاویهای قرار است روایت کند؟
مهندس جعفری جوزانی: قسمت دوم این اثر به شکل گیری قیام مختار ثقفی میپردازد. در قالب چند گذشته نمایی به حوادت کربلا به صورت غیر مستقیم و از دید مختار خواهیم پرداخت. یک روایت منسجم که مخاطب را این بار از زاویهای بسیار بدیع با این موضوع همراه خواهد ساخت. کربلا، غربت و ظلم سه کلید واژه اثر فصل قیام هستتند که در نسخه سوم (فصل انتقام) به کربلا، خونخواهی و تقاص خواهیم پرداخت.
با وجود پیوستهای مهم فرهنگی و دینی در این بازی و اهمیت جذب مخاطب برای دریافت این محتوا، سفیر عشق چه ویژگیهای منحصر به فردی دارد که باعث میشود نوجوانان و جوانان به سراغ آن بروند؟
مهندس جعفری جوزانی: رعایت تمامی استانداردهای روز تولید بازیهای رایانهای اعم از انتخاب یک ژانر محبوب (اکشن شمشیر بازی) تا کارکترهای متنوع، انیمیشنهای نرم و روان موشن کپچر، سینماتیکهای متنوع، قابلیت ارتقا سلاح و سلاحهای متعدد همراه با قابلیتهای ویژه و مکانیکهای متنوعی نظیر پلتفرمینگ، مخفی کاری، اسب سواری و ... مخاطب را برای چند ساعت با خود همراه خواهد ساخت.
فکر میکنید برای ساخت بازی رایانهای با این کیفیت در کشورمان چه کمبودها و مشکلاتی وجود دارد؟
مهندس جعفری جوزانی: بی تردید حمایتهای مالی و ایجاد زیر ساختهای مناسب جهت تبلیغ، توزیع و عرضه اثر از مهمترین کمبودهای صنعت بازیهای رایانهای در کشور است که اگر به درستی به آن توجه شود میتواند برای کشور چه از لحاظ فرهنگی و چه محتوایی تاثیر گذار باشد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: بازی بازی رایانه ای سفیر عشق مختارنامه بازی رایانه ای تاریخ اسلام تاثیر گذار سفیر عشق یک بازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۴۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «محرمانه لسآنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می گیرد
همشهری آنلاین: تعداد فهرستهای برترینهای تاریخ سینما تقریبا به اندازه تعداد رسانههای معتبر است. اعتبار یک رسانه به نویسندگانش است، رسانه دیگر به قدمتش و یک رسانه هم به گستره وسیع مخاطبانش. وبسایت «راتن تومیتوز» (گوجههای گندیده) هم که نقدهای منتقدان و واکنشهای آنلاین تماشاگران به فیلمها و سریالها را گردآوری میکند، فهرستی از ۳۰۰ فیلم برتر همه ادوار دارد که توسط منتقدان مورد تایید این وبسایت و کاربرانش انتخاب شدهاند. ۱۰ فیلم نخست این فهرست صلاحیت منتقدان مورد تایید این وبسایت و جدیت کاربرانش را کاملا عیان میکند.
۱. محرمانه لس آنجلس (کرتیس هنسن، ۱۹۹۷)نئونوآری معمایی که سیاهی و تباهی رسوخ کرده در جان و روح شهر و آدمهایش را در نهایت استادی به تصویر میکشد و گروه بازیگران نامدارش از جمله راسل کرو، کوین اسپیسی، گای پیرس، جیمز کرامول، دنی دویتو، دیوید استراترن و کیم بیسینگر یکی از بهترین نقشآفرینیهایشان را در آن به نمایش گذاشتند.
۲. پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا، ۱۹۷۲)هرچه زمان میگذرد، بر تعداد طرفداران و عشاق این شاهکار فرانسیس فورد کاپولا افزوده میشود. نسلهای جدید از دیدنش شگفتزده میشوند و نسلهای قدیمیتر با تماشای آن یاد روزهایی میافتند که سینما بهتر از امروز بود. اپرای گنگستری کاپولا به شیوهای چشمنواز و مسحورکننده داستان یک خانواده گنگستر را روایت میکند.
۳. کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)مخالفانش آن را عاشقانهای آبکی میدانند و دوستدارانش یکی از بهترین عاشقانههای تاریخ سینما را به نامش سند زدهاند. در هر صورت نمیشود انکار کرد که فیلم مغناطیسی دارد که تماشاگرش را از اول تا آخر با خود همراه میکند و از رابطه ریک (همفری بوگارت) و الزا (اینگرید برگمن) الگویی ازلی و ابدی برای فداکاری عاشاقانه میسازد.
۴. هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)درامی حماسی که فقط داستانش حماسی نیست. ماجرای نوشتن فیلمنامه، ساخت و اکرانش هم به اندازه داستان خود فیلم حماسی و شورانگیز است. این فیلم صرفا مواجهه گروهی سامورایی با گروهی راهزن نیست. در پس پیرنگ ساده آن داستان واژگونی نظامی طبقاتی نهفته است که با جسارت به خرج دادن تعدادی کشاورز و فداکاری ۷ سامورایی ممکن میشود.
۵. انگل (بونگ جون هو، ۲۰۱۹)داستان شکاف میان فقرا و اغنیا دستمایه فیلمهای فراوانی بوده و تعابیر و تفاسیر سیاسی و اجتماعی گوناگونی از این آثار شده است؛ اما احتمالا کمتر فیلمی مثل «انگل» توانسته با داستانی هیجانانگیز و سرگرمکننده یکی از دیرپاترین اشکال فرادستی و فرودستی انسان را به نقد بکشد. استقبالی که ظرف این چند سال از فیلم شده بیشتر از کیفیت فیلم گویای وضع کنونی جهان و آگاهی انسان امروزی به ساختارهای اقتصادی ناعادلانه آن است.
۶. فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳)سال ۲۰۲۳ که «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر به نمایش درآمد، در اغلب نقدها به مفهوم «ابتذال (پیشپاافتادگی) شر» برای توضیح و تفسیر آن استناد شد. اما درست ۳۰ سال قبل، اسپیلبرگ در «فهرست شیندلر» نشان داد تنها راه مقابله با هر شر و اهریمنی بر صدر نشاندن انسان فارغ از هر نوع تعصب و افراطیگری است.
۷. تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی، ۲۰۲۳)نه آنقدر زمانی از اکران فیلم گذشته که صلاحیت ورود به جمع برترینهای تاریخ سینما را پیدا کرده باشد، و نه واقعا خود فیلم از چنان کیفیتی برخوردار است که حضورش در جایگاه هفتم ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما مایه تحیر نشود. جز طراحی صحنههای اکشن فیلم که در میان فیلمهای زیرژانر نبرد هوایی واقعا درخشان است، مهمترین امتیاز فیلم حضور تام کروز است.
۸. داستان اسباب بازی ۲ (جان لستر، ۱۹۹۹)وودی و باز لایتر ۴ سال بعد از موفقیت قسمت نخست این فیلم برگشتند و توانستند با داستانی جذاب موفقیتی بیش از قسمت اول در گیشه کسب کنند. در قسمت دوم، ماجراجویی عروسکها ابعاد وسیعتری پیدا میکند و مفاهیمی مثل دوستی و ازخودگذشتگی با تاروپود داستان عجین میشود.
۹. محله چینیها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)جیک گیتس (جک نیکلسون)، کارآگاه خصوصی لس آنجلسی که متخصص افشای خیانتهای زناشویی است، توسط زنی استخدام میشود تا پرده از راز خیانت شوهرش بردارد، اما هرچه ماجرا پیش میرود، داستان ابعاد پیچیدهتری پیدا میکند و خیانت بزرگتری از سوی سیاسیون به مردم و نسل آینده افشا میشود.
۱۰. در بارانداز (الیا کازان، ۱۹۵۴)فیلم ۸ اسکار اصلی را برای خود کرد، اما بزرگترین میراثش شمایل مرد جوان یاغی و سرکشی است که تاریخ بازیگری را به قبل و بعد از خودش دو نیم میکند. مارلون براندو در نقش تری مالوی استانداردهای جدیدی برای جواناولهای مرد سینما خلق کرد: سرکش، ناسازگار، بدقلق و در عین حال دلنازک و از نظر روحی شکننده.
کد خبر 849738 منبع: همشهری آنلاین برچسبها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان مجله سينماى جهان بازیگران سینما و تلویزیون جهان