Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-09@10:30:32 GMT

پدیده قدرنادیده

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۴۸۵۷

پدیده قدرنادیده

هر سال ماه محرم مجموعه «مختارنامه» (داوود میرباقری) و فیلم سینمایی «روز واقعه» (شهرام اسدی) در کنداکتور پخش شبکه‌های مختلف قرار می‌گیرند. گاهی در یک شب «روز واقعه» از شبکه‌های متعدد پخش می‌شود.

 آش درباره «مختارنامه» آنقدر شور شده که این سریال تکه پاره و بخش بخش روی آنتن می‌رود، کلیپ می‌شود یا در اغلب برنامه‌های مناسبتی از تصاویر آن برای معرفی شخصیت‌ها و رویدادهای مربوط به عاشورا استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تکرار شدن‌های بی‌سلیقه و نامرتب باعث شده سریال داوود میرباقری به فرهنگ عامه راه یابد و تبدیل شود به وسیله‌ای برای تفریح و خنده؛ در طول سال، فضای مجازی پر است از شوخی با مختار و کیان. این حجم از ابتذال البته باعث نمی‌شود مدیران تلویزیون تصمیم بگیرند دست از این شیوه پخش یکی از بهترین و پرهزینه‌ترین تولیدات تاریخی‌شان بردارند.
داوود میرباقری در زمینه ساخت سریال‌های عظیم تاریخی و مذهبی بهترین و بی‌رقیب است؛ کارگردانی که درست است با بودجه‌های بالا و در زمان طولانی سریال ساخته اما جنس کارش، گنجینه‌ای عظیم برای تلویزیون و فرهنگ ایران به ارمغان آورده. دیگر سریال های مذهبی تلویزیون هم وضعیتی مشابه داشته‌اند اما خروجی آنها در حد «امام علی» و «مختارنامه» است؟ حاصل کار او در «امام علی»(ع) معیارهای ساخت سریال مذهبی را تغییر داد و روی کارگردان‌های دیگر اثر گذاشت،اگرچه هیچ کدام نتوانستند دیالوگ‌نویسی آثار او را تکرار کنند و مهارت میرباقری در کارگردانی صحنه‌های درگیری و شلوغ راهم ندارند.  «مختارنامه» اوج پختگی میرباقری است، هر قسمت از این سریال از نظر کارگردانی قابل توجه است. روایت قصه‌ای که انتهایش را همه می‌دانند به شکلی جذاب و پر کشش بخشی از امتیازهای «مختارنامه» است. اگر با دقت به سکانس‌های شلوغ و فصل‌های جنگ نگاه کنید زیبایی صحنه‌آرایی، قاب‌بندی‌های شکیل و تسلط میرباقری مثال زدنی است؛ تصویری که او از روز عاشورا دارد تکان دهنده و متأثرکننده است، او در عین حال که به واقعیت کاملاً وفادار بوده، (در مورد چنین واقعه‌ای نمی‌توان تخیل کرد و باید متوجه حساسیت‌ها بود) تلاش کرده این تراژدی عظیم را با شکوه، زیبا و سینمایی به تصویر بکشد. فصل شهادت حضرت عباس(ع) اگرچه فراتر از شنیده‌ها نیست اما تأثیرگذار و حزن‌آور است. نمایش ری اکشن و مواضع دشمنان امام حسین(ع) در طول جنگ، به شخصیت‌های منفی بعد داده و آنها را واقعی کرده است؛ رابطه شمر و عمرسعد یکی از بهترین طراحی‌ها و اجراهای شخصیت‌های منفی داستان را دارد، مانند شخصیت‌پردازی معاویه و عمرو عاص در سریال «امام علی»(ع). نقد و تحلیل درباره سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون هیچ‌وقت به اندازه نقد آثار سینمایی مرسوم و جدی نبوده. به همین دلیل نقد و تحلیل‌هایی که منتقدان درباره ارزش تجربه‌های سینماگران دارند درباره کارگردان‌های تلویزیون وجود ندارد یا کمتر وجود دارد. تمرکز رویدادهای تخصصی مانند جشنواره فیلم فجر یا جشن خانه سینما هم بر سینماست و از این منظر، سریال‌سازی در حاشیه است. اینها باعث می‌شود آنچه داوود میرباقری در حوزه سریال‌‌سازی انجام داده مغفول بماند، فقط کافی است این مجموعه را با فیلم «رستاخیز» (که یکی از بهترین‌ها در زمینه تصویر کردن واقعه عاشوراست) مقایسه کنید، عیار پختگی و هنر میرباقری روشن خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: داوود میرباقری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوار‌ها پول می‌گرفتم تا...

آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش عیاری کارگردان سینما و تلویزیون شب گذشته در برنامه «استودیو هشت» درباره ساخت سریال در تلویزیون به محمدحسین امیدی مجری برنامه بیان کرد: شرایط کاری و اینکه به پول نیاز داشتم باعث شد به تلویزیون بروم. سریال «روزگار قریب» را به خاطر پول ساختم، چون مدتی هر فیلمی می‌ساختم با مشکل اکران مواجه می‌شد.

وی با اشاره به اکران نشدن برخی از آثارش عنوان کرد: این من را با نزول خوار‌ها دچار مشکل کرده بود. پولی از نزول خوار‌ها می‌گرفتم تا به عوامل فیلم هایم که با من کار می‌کنند، بدهم. چون قرار نبود در مشکلات با من شریک شوند. عیاری با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌هایش را هم برای حل مسایل مالی ساخته است، بیان کرد: سر «ویلای ساحلی» هم پول نداشتم و در این فیلم شریک هم داشتم.

این کارگردان درباره سریال «۸۷ متر» که قرار بود از پلتفرم‌ها پخش شود، توضیح داد: خود ما هم نسبت به این سریال سردرگم بودیم، اما احتمالا ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده تکلیف مشخص و از تلویزیون پخش می‌شود. این سریال از شبکه یک روی آنتن می‌رود.

سال گذشته مهدی نقویان رییس سیمافیلم اعلام کرد که سریال «۸۷ متر» قرار است در یکی از پلتفرم‌ها به پخش برسد، اما در این مدت هیچ خبری از پخش سریال در پلتفرم‌ها مطرح نشد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • مهران مدیری با یک سریال بازمی گردد | جزئیات شروعِ پیش‌تولید پایتخت
  • ماجرای کوچ عمو پورنگ از تلویزیون
  • ماجرای حاشیه اخیر سریال کیانوش عیاری چیست؟
  • جزئیاتی از آخرین وضعیت بیماری رضا رویگری
  • اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوار‌ها پول می‌گرفتم تا...
  • عمو پورنگ از تلویزیون رفت
  • جزئیاتی از آخرین وضعیت بیماری رضا رویگری | منتطرم میرباقری برای سریال جدیدش صدایم کند
  • آخرین عکس از این روزهای رضا رویگری
  • «۸۷ متر» دوباره به تلویزیون بازگشت/خبر جدید کیانوش عیاری از سریال
  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد