Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، تقریبا تا به اینجای کار می توان گفت سریال «مختارنامه» به کارگردانی «سید داوود میرباقری» پر تکرار ترین مجموعه تلویزیونی ایرانی در رسانه ملی بوده است. دلیل آن هم برمی گردد به موضوع جذاب و جنجالی که این سریال دارد. «سرنوشت قاتلان امام حسین علیه السلام» با رهبری مختار ثقفی که شاید بسیاری تا پیش از پخش سریال نسبت به آن آگاهی نداشتند و نمی دانستند بر سر این اشقیاء چه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجموعه ای که در دوران ریاست سید عزت الله ضرغامی بر سازمان صداوسیما تولید و  پخش شد و بازیگران آن همگی از بهترین هنرمندان سینما و تلویزیون بودند و هنوز هم پس از گذشت یک دهه هر بار که از تلویزیون پخش می شود مشتریان پر و پا قرص خود را دارد و بسیاری به تماشای آن می نشینند.

این سریال علاوه بر مخاطبان داخلی بسیاری از شیعیان سراسر دنیا را هم شیفته خود کرده و مانند سریال یوسف پیامبر (ع) مخاطبان جهانی دارد. حتی چندین سال پیش این سریال از سوی رییس وقت سازمان صداوسیما با دوبله عربی و به رسم یادبود به عراقی ها پیشکش شد. 

«فریبرز عرب نیا» با همراهی بازیگران بسیاری نظیر فرهاد اصلانی، زنده یاد داوود رشیدی، رضا کیانیان، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فخیم زاده، محمد فیلی، رضا رویگری، فریبا کوثری، انوشیروان ارجمند، ژاله علو، ابراهیم‌آبادی، گوهر خیراندیش، شهرام حقیقت‌دوست، الهام حمیدی، حدیث فولادوند، نسرین مقانلو، آهو خردمند، ویشکا آسایش، امین زندگانی، فرخ نعمتی، پرویز پورحسینی، بهنوش طباطبایی، عنایت شفیعی، جعفر دهقان، حامد حدادی، محمد صادقی، حامد میرباقری، رز رضوی، کریم اکبری مبارکه، اکبر زنجانپور، عزیزالله هنرآموز، ماه چهره خلیلی، بهنام تشکر و ... ایفای نقش کرده اند.

درباره این سریال سید عزت الله ضرغامی معتقد است: «سریال مختارنامه همیشه تازه است. دیالوگ‌های استثنائی آن آگاهی‌بخش و بصیرت افزاست. تکرار و تذکر هشدارهای بیدارکننده همیشه خوب و لازم است. به خصوص که با تغییر شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه می‌تواند موجب برداشت‌های جدید و آموزنده نیز شود.

جلوه‌های ویژه؛ ریتم داستانی متناسب با حوادث تاریخی و استفاده درست از قابلیت‌های بازیگری؛ چهره‌آرائی، طراحی لباس، صحنه‌آرائی، تدوین و موسیقی جذاب و هماهنگ، از جمله برجستگی‌های این سریال است که نمی‌گذارد گرد کهنگی بر آن بنشیند. مشتری مخصوص این شبهای آی فیلم هستم.»

اما قطعا ساخت و تولید این سریال فاخر، تهیه کننده ای کارکشته داشته است که توانسته این مسیر سخت را برای کارگردان و سایر عوامل هموار کند و او کسی جز «محمود فلاح» نیست که پیش از این سریال های به یادماندنی دیگری نظیر تفنگ سرپر، کلانتر، بوی خوش زندگی، او مثبت، خوش غیرت، خوش رکاب و ... را هم تهیه کنندگی کرده است.

فلاح متولد سال ۱۳۲۴ در سبزوار است و  تحصیلاتش مهندسی برق و الکترونیک است. او از سال 1347 وارد سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران (صدا و سیمای فعلی) شده است. حتی چند ماه قبل از پیروزی انقلاب در کمیته استقبال از حضرت امام (ره ) هم عضویت داشته پس از انقلاب نیز کانال رادیو انقلاب را راه‌اندازی کرد. او تا سال 72 در سمت‌های مختلفی در سازمان صدا و سیما فعالیت کرد و در سال 72 نیز بازنشسته شد.

پس از بازنشستگی به کار تهیه کنندگی روی آورد و آثار بسیاری را که برخی از آنها نام برده شد، را انجام داد. در نهایت سال ۸۱ کار تولید مجموعه فاخر مختارنامه را برعهده گرفت که حدود ۱۰ سال به طول انجامید. از او خواستیم با ما به گفت وگو بنشیند و ناگفته هایی از دوران تولید مختارنامه را برایمان بگوید ولی او که این روزها خیلی حال مساعدی ندارد، چیز زیادی به خاطر ندارد و در جواب درخواست مصاحبه اعلام می کند که اگر چیزی خاطرم مانده بود حتما به شما می گویم. در خلال مصاحبه گاهی  مکث کرده،  به فکر فرو می رود و به سختی پاسخ می دهد: 

-فکر می کنم تصویربرداری سریال از مسجد کوفه آغاز شد و آن زمان فریبرز عرب نیا جلوی دوربین رفت. البته یادم نیست که مربوط به کدام بخش سریال و کدام سکانس بود. ما از سال ۸۱ کار تولید مختارنامه را به صورت جدی آغاز کردیم. البته قبل از آن حدود ۲ ماه در کاشان کار کردیم و صحنه هایی مربوط به حرکت کاروان امام حسین علیه السلام را تصویربرداری کردیم.

میخواستیم خودمان را محک بزنیم ببینیم که می توانیم مختارنامه را بسازیم یا نه. آن زمان علی لاریجانی رییس سازمان صداوسیما بود و من هم به تازگی کار تولید سریال «تفنگ سرپر» را ه پایان رسانده بودم. آن زمان گفتند یک سریال به نام «توابین» داریم و وقتی فیلمنامه را خواندم احساس کردم پتانسیل کافی و لازم برای تولید را ندارد. درام کار کم بود و تعداد جنگ ها زیاد. همین از جذابیت کار کم کرده بود. 

-آن موقع بنا بود با مرحوم سیف اله داد کار را جلو ببریم و ایشان سریال مختارنامه را کارگردانی کنند. ابتدا هم با ایشان صحبت شد ولی در ادامه به خاطر رفاقتی که از قبل با داوود میرباقری هم داشتم با او مشورت هایی انجام دادم. میرباقری از ساخت سریال خیلی استقبال کرد. هرچند که آن زمان تازه از تولید سریال امام علی (ع) فارغ شده بود و اتفاقا به خاطر مسایل مالی که با صداوسیما داشت خیلی تمایل به همکاری با تلویزیون را نداشت. در نهایت از میرباقری دلجویی شد ولی ساخت توابین منتفی شد و میرباقری کار نگارش مختارنامه را آغاز کرد و بلافاصله کار پیش تولید هم آغاز شد و حسن میرباقری و محمد بیرانوند هم او را همراهی می کردند.   

-وقتی برای اولین بار سریال روی آنتن رفت واکنش مردم بسیار زیاد بود خوب بود و خدا را شکر خستگی گروه را که یک عمر به پای آن گذاشته بودند به در آمد. خدا را شکر که سریال آبرومند بود و علی رغم سختی های بسیار توانستیم کار را پیش ببریم. قطعا هماهنگی و ماندگاری یک گروه چندصدنفره در مدت زمان هشت سال فقط با عشق ممکن بود و نیت خالص افردا حاضر در پروژه آن را به سرانجام رساند. 

-نمی دانم تا به حال چند بار این سریال از تلویزیون پخش شده است. اما این را می دانم که دیگر تبدیل به پر تکرارترین سریال تلویزیون شده است. خود من هر بار این سریال را می بینم سیر نمی شوم و فکر می کنم که هر بار سریال از تلویزیون پخش می شود هنوز مخاطبان آن را با عشق و علاقه می بینند که برایم ارزشمند است و خدا را شکر می کنم که مردم مختارنامه را دوست داشته و دارند و با عشق آن را دنبال می کنند. همیشه فکر میکنم بزرگترین سعادتی که در زندگی نصیبم شده همین ساخت مختارنامه بوده است. سریال را با عشق ساختیم و خدا را شکر در طول زمان ساخت خون از دماغ کسی نیامد. همیشه فکر میکنم نیروی ماورایی در همه این سالها مراقب ما بود و به نوعی بیمه شده بودیم.

-امروز دیگر جزییات هزینه های تولید سریال و دستمزدها مشخص شده و تقریبا حالا شاید رسما اعلام نشده باشد ولی در جاهای مختلف بیان شده است. امروز دیگر نمی توان مختارنامه را با توجه به این شرایط ساخت. زمانی که مختارنامه تولید شد رقمی حدود ۲۵ میلیارد برای ساخت سریال هزینه کردیم که بخشی از آن متعلق به دستمزدها بود و بخشی از آن هم هزینه ساخت دکورهای مختلف در شهرهای مختلف شد. چندین بار هم اعلام شد که دستمزدهای بازیگران چطور پرداخت شده و مثلا همه می دانند که آن زمان فریبرز عرب نیا در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان برای بازی در مختارنامه دستمزد گرفت. اما الان دیگر نمیتوان همین سریال مختارنامه را با آن شرایط تولید کرد. چون شرایط بسیار سخت شده است. هزینه های تولید عجیب و غریب و سرسام آور شده و قطعا چندین برابر بودجه مجموعه مختارنامه برای تولید سریال هایی در سطح مختارنامه نیاز است. تازه این درحالی است که دستمزد بازیگران به نسبت هزینه های تولید خیلی بالا نرفته است.   
-آخرین صحنه و سکانسی که از مجموعه مختارنامه فیلمبرداری شد مربوط به نبرد آخر و جنگ مختار در مسجد بود که اتفاقا بسیار تاثیرگذار هم به تصویر درآمد. بخش های مربوط به شهادت مختار و جنگ سختی که با دشمنان داشت بسیار ویژه و سخت ساخته شد و خدا را شکر خیلی هم ماندگار به تصویر درآمد. فیلمبرداری این بخش از «مختارنامه» حدود یک ماه طول کشید و در این مدت ما به اندازه تولید یک فیلم سینمایی کار کردیم. البته این را هم بگویم که همین قسمت های آخر طی چند مقطع اتفاق افتاد که البته مخاطب متوجه این تغییر نمی شود. 

-صحنه های مربوط به حضرت ابوالفضل علیه السلام به دستور سید عزت الله ضرغامی و با نظر ایشان به کار اضافه شد. اصلا فیلمبرداری «مختارنامه» تمام شده بود و همه به تهران برگشته بودیم که این تصمیم گرفته شد. به همین دلیل یک تیم دوباره به شاهرود برگشت. یک نخلستان که حدود ۱۰۰ کیلومتر با شهر فاصله داشت محل تصویربرداری ما بود. این صحنه ها به سختی گرفته شد. بخش هایی هم در کویر شاهرود ضبط شد که بسیار طاقت فرسا بود که در نهایت هم به پخش نرسید.

درباره صحنه های مربوط به حضرت ابوالفضل علیه السلام و بخش هایی که پخش نشد باید بگویم که اگر بخواهیم آنها به روی آنتن برود باید خیلی جاهای آن را تغییر داد و به روی آنتن برد. در حقیقت باید حذفیاتی انجام داد و روی آن کار کرد تا قابل پخش از تلویزیون شود. به آن شکلی که ساخته شده بعید میدانم کار مناسب پخش از تلویزیون باشد و قطعا و حتما نیاز به تغییر دارد.
 
-سریال مختارنامه در لوکیشن های مختلف و متنوعی در شهرهای گوناگونی ساخته شده است. بخش هایی در کاشان و بخش هایی در شاهرود و همچنین شهرک سینمایی غزالی ساختیم. یک بخش وسیعی از دکورها را هم در حوالی تهران  و ورامین و در زمین های کشاورزی ساختیم. محله ای به نام احمد آباد مستوفی که خدا را شکر الان پیشرفت قابل توجهی داشته است. بخشی از دکور را در زمین ساده کشاورزی در امین‌آباد مستوفی ساختیم. بخشی از دکور هم که گفتم در ورامین بود با هزینه ای حدود سه تا چهار میلیارد تومان ساخته شد. دکورها ماندگار تولید شده بودند و هرکدام قابلیت استفاده تا ۲۰ سال بعد هم داشت اما متاسفانه زمین ها اجاره ای بود و صداوسیما هم انگار تمایلی برای حفظ دکورها نداشت. مقطعی برای حفظ دکورها خیلی تلاش کردیم ولی در نهایت ما از پیگیری خسته شدیم و سازمان هم آنها را رها کرد. به هر جهت سرمایه عظیمی بود که صداوسیما به راحتی آن را رها کرد. شاید اگر محافظت می شدند یک صرفه جویی برای صدا و سیما به حساب می آمد و چندین اثر تاریخی دیگر نیز در آن تولید میشد.

-آرزو دارم یک کار مذهبی حول وحوش قیام مختار بسازم و اگر عمرم جواب بدهم. دلم میخواهد که دوباره کار بسازم ولی نمی دانم که می توانم یا نه. وقتی مختار را ساختیم درست است که سخت بود اما در نهایت ساخته شد ولی دیگر امروز خیلی کار تولید سخت شده است. از میان مجموعه ۴۰ قسمتی مختارنامه خودم شخصا بخش های مربوط به زهیر بن قین را خیلی دوست دارم. دلم میخواست که سریالی را با همان حال و هوا بسازم. من صحنه‌های مربوط به چادر زهیر را خیلی دوست دارم.با مرحوم فریبرز صالح هم در این باره صحبت کرده بودم ولی متاسفانه نشد و حالا هم نمی دانم که عمر و شرایط جسمانی کفاف می دهدکه بتوانم این سریال را بسازم یا خیر.
 
-از دیدن سریال مختارنامه هنوز هم که هنوز است لذت می برم اما هنوز فکر میکنم که در مجموعه فاخری نظیر مختارنامه هنوز هم خیلی چیزها جا افتاده است و این شخصیت بزرگ ابعادی داشته که در مجموعه مختارنامه به آن پرداخت نشده است. او فراز و نشیب های بسیاری در زندگی داشته و ابعادی از زندگی این شخصیت مورد توجه قرار نگرفته است. این شخصیت ابعادی داشته که به آن پرداخته نشده است.

-وقتی سریال مختار کلید خورد ۶۲ سالم بود و و قتی تمام شد دیگر هفتاد ساله بودم.کار تولید سریال بسیار سخت بود و سر ساخت سریال مختارنامه ۳ بار سکته کردم. حتی عمل باز قلب هم داشتم اما محکم می گویم که این سریال با عشق بسیاری ساخته شد و هر بار که سریال را می بینم فکر می کنم که میشد به موارد دیگری هم پرداخت که توجه نشده است. اما خدا را شکر میکنم که این سعادت شامل حال ما شد و تولید مجموعه فاخر مختارنامه در کارنامه ما ثبت شد.

منبع:فارس کپی متن خبر برچسب ها: مختارنامه سریال تهیه کننده

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: مختارنامه سریال تهیه کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای استقلال بعد از دو سکته ناقص/ خارجی‌ها صدر را آبی نگه داشتند

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین دیدار از هفته بیست و ششم رقابت های لیگ برتر بین تیم های استقلال و ذوب آهن از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه امروز دوشنبه به قضاوت کوپال ناظمی در ورزشگاه آزادی برگزار شد که این دیدار با برتری ۲ بر یک استقلال به پایان رسید. مجید علیاری(۶) برای ذوب آهن گل زد. ماشاریپوف(۶۴) و بلانکو(۴+۹۰) برای استقلال گل زدند.

ترکیب استقلال:

سید حسین حسینی، صالح حردانی(کارت زرد)، محمد حسین مرادمند، روزبه چشمی(کارت زرد)، ایمان سلیمی(کارت زرد - ۴۳ میلادفخرالدینی)، مهرداد محمدی(۷۷ آرمان رمضانی)، زبیر نیک‌نفس، گوستاوو بلانکو، ابوالفضل جلالی، جلال الدین ماشاریپوف و آرش رضاوند.

ترکیب ذوب آهن:

محسن فروزان(کارت زرد)، امیرحسین جدی، محمد قریشی، محمدجواد محمدی (کارت زرد - ۶۵- محسن آذرباد)، کمال‌ کامیابی‌نیا (۶۵- عرفان معصومی)، گریگول چابرادزه، فریبرز گرامی، مجید علیاری ( کارت زرد - ۷۸- امید لطیفی)، شایان مصلح، محمدحسین اسلامی(کارت زرد)، فردین یوسفی.

پیش بینی ها غلط از آب درآمد

استقلال که با آگاهی از نتیجه دیدار پرسپولیس برابر نساجی گام در دیدار با ذوب آهن گذاشته بود، در همان دقایق ابتدایی غافلگیر شد و در یک ضد حمله دروازه خود را باز شده دید. در حالی که آبی پوشان مطابق پیش بینی ها حمله روی دروازه ذوب آهن را در دستور کار قرار داده بودند در دقیقه ۶ مجید علیاری در یک ضد حمله از مدافعان استقلال عبور کرد و با یک ضربه چیپ زیبا دروازه حسینی را باز کرد.

میدان داری استقلال و بازی تدافعی ذوب آهن

پس از این گل آبی پوشان نبض بازی را در اختیار گرفتند و با گردش توپ در نقاط مختلف زمین سعی در نزدیک شدن به دروازه ذوب آهن را داشتند. با این حال ذوب‌آهن با دفاعی منطقی و کم اشتباه از گل زده خود مراقبت کردند. نکونام برای این که بتواند جریان بازی را تغییر دهد تاکتیک های مختلفی را پیاده کرد اما تیمش نتوانست دروازه مهمان را باز کند تا نیمه اول با برتری یک بر صفر ذوب آهن به پایان برسد.

گل جنجالی مردود اعلام شد

نیمه دوم را استقلال هجومی آغاز کرد و برای جبران گل خورده فشار زیادی روی دروازه حریف ایجاد کرد و خیلی زود هم به گل رسید اما کوپال ناظمی این گل را به دلیل آفساید و برخورد توپ به دست مهاجم ذوب آهن مردود اعلام کرد که تصمیم او با اعتراض شدید بازیکنان استقلال همراه شد و هواداران هم علیه داور شعار دادند.

فشار استقلال و رسیدن به گل تساوی

شاگردان جواد نکونام برای این که گل تساوی را به ثمر برسانند دقایق طولانی روی دروازه ذوب آهن خیمه زدند و توپ های پرتعدادی را از هر دو جناح روی دروازه ارسال کردند که مدافعان و دروازه بان ذوب آهن کم اشتباه ظاهر شدند و توپ را برگشت دادند. اما بالاخره در دقیقه ۶۴ ماشاریپوف قفل دروازه ذوب آهن را باز کرد. ارسال جلالی از سمت چپ با ضربه سر مرادمند درون محوطه جریمه به بازیکن ازبک رسید و این بازیکن با ضربه ای تماشایی توپ را به زیر تیر دروازه زدتا گل آبی پوشان به ثمر برسد.

تدبیر ذوب آهن برای نخوردن گل دوم

شاگردان محمد ربیعی که دقایق طولانی زیر فشار حملات استقلال بودند و در نهایت گل تساوی را دریافت کردند، بعد از این گل از لاک دفاعی خارج شدند و برای این که گل دوم را دریافت نکنند حملاتی را روی دروازه میزبان طراحی کردند اما نتوانستند موقعیت جدی را روی دروازه حسینی ایجاد کنند.

حسینی به فریاد استقلال رسید

در حالی که بازی وارد ۱۰ دقیقه پایانی شده بود، ذوبی ها در یکی از حملات خود در دقیقه ۸۱ دروازه استقلال را به شدت تهدید کردند که سیدحسین حسینی با واکنشی عالی توپ را دفع کرد تا یکی از موقعیت های خوب حریف را بگیرد. یک دقیقه بعد بازهم ذوب آهن صاحب موقعیت شد که شوت آذرباد از کنار دروازه به بیرون رفت.

بلانکو کار را تمام کرد

در شرایطی که بازی وارد دقایق وقت اضافه شده بود، استقلال به گل دوم رسید و در چهارمین دقیقه از ۶ دقیقه وقت اضافه بلانکو درون محوطه جریمه توپ سرگردان را با ضربه ای تماشایی و غیرقابل مهار به گل دوم تبدیل کرد تا آبی پوشان به یک پیروزی حیاتی برسند و بعد از عقب افتادن و از دست دادن صدر جدول به بازی برگردند و همچنان صدرنشین باشند.

تعقیب و گریز در صدر ادامه دارد

با پیروزی استقلال برابر ذوب آهن و برد پرسپولیس برابر نساجی، تعقیب و گریز در صدر جدول ادامه خواهد داشت و چهار بازی پایانی لیگ از حساسیت بالاتری برخوردار خواهد شد. استقلال ۵۷ امتیازی و در صدر است و پرسپولیس با ۵۶ امتیاز در تعقیب این تیم است. 

کد خبر 6098754 رضا خسروي

دیگر خبرها

  • ببینید | فریادهای تهیه‌کننده سریال‌های خاطره‌انگیز رضا عطاران بر سر فرد محکوم در پرونده مرگ مشکوک زهره فکور صبور در صحنه دستگیری!
  • مهران مدیری با یک سریال بازمی گردد | جزئیات شروعِ پیش‌تولید پایتخت
  • «کاغذ شطرنجی» بهروز افخمی پروانه ساخت گرفت
  • «خدای جنگ» حسین دارابی مجوز ساخت گرفت
  • احیای استقلال بعد از دو سکته ناقص/ خارجی‌ها صدر را آبی نگه داشتند
  • عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید
  • واکنش تهیه کننده «پرویزخان» به اعتراض احمدرضا عابدزاده
  • توضیح تهیه‌کننده «پرویزخان» درباره اعتراض احمدرضا عابدزاده و اکران آنلاین
  • تهیه‌کننده نون‌خ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته می‌شود
  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است